Κυριακή 17 Απριλίου 2011

Iδανικό.

Πόση ομορφιά μπορεί να κρύβει η απομυθοποίηση !
Απέριττη, λιτή, σαν ανέγγιχτη σιωπή.
Εκείνο το διάστημα είχα αποκοπεί(εκούσια άραγε?) από κάθε μίτο που με συνέδεε με τους άλλους.
Το μόνο που με εξέφραζε, το μόνο που ήμουν σε θέση να νιώσω, ήταν να επιστρέφω το βράδυ στο μικρό μου καταφύγιο και να καταστρώνω την αναμφίβολα εθελούσια απομάκρυνσή μου από την περιρρέουσα πραγματικότητα.
Όταν ακούω αυτή τη λέξη, δε μπορώ παρά να καγχάσω.
Πραγματικότητα ! Πιο ουτοπική και ανεδαφική έννοια από αυτή δεν υπάρχει !
Ούτε και μεγαλύτερη εχθρός της αλήθειας. H πραγματικότητα είναι ασύλληπτη και πρέπει να είναι έτσι. Απεναντίας η αλήθεια πρέπει να συλληφθεί καθώς η προσπέλασή της είναι μονόδρομος για την αυτοπραγμάτωση.
Άρα: η αλήθεια δύναται να οδηγήσει στην κάθαρση, η πραγματικότητα είναι μια οιωνεί πλάνη.
Πάντα και εκ φύσεως.
Το μόνο κυριολεκτικό σε αυτήν είναι η υπέρβασή της. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη επίφαση της αλήθειας από την ψευδαίσθηση του πραγματικού.
Επιστρέφω σπίτι και διαλεχτή μουσική πλημμυρίζει το σκοτεινό δωμάτιο.
Κάτι ψελλίζουν οι αναμνήσεις, αποκρυφιστικά. Οσμή από έλαιο λεβάντας κατευνάζει τα πνιγηρά σύνδρομα μιας ολοκληρωτικά δικής μου παράνοιας.
Αρχίζω να γράφω, πλημμυρισμένος από την προοπτική της δημιουργίας. Μια δριμύτατη ανάγκη να ξεχνώ τι διαδραματίζεται γύρω μου, λίγα τετράγωνα πιο κάτω ή μίλια μακριά, με συνεπαίρνει.
Και κατασκευάζω τα δικά μου ιδεώδη, τόπους φτιαγμένους από νιότη και ανεμελιά, ανθρώπους που ανυψώνονται μέσα από τις αδυναμίες τους, λάθη που μεταμορφώνονται σε σωστά και τανάπαλιν, τραγωδίες αναγκαίες και πάθη απαραίτητα για την τροφοδοσία της ανθρώπινης φύσης.
Τίποτα δεν παζαρεύεται με την πένα μου.
Στις σελίδες βασιλεύει η δική μου αιωνιότητα.
Τις πιο παράφορες χαρές μου  έχει δωρίσει ο εναλλακτικός μου κόσμος, ένα αμάλγαμα από προσωπικές πινελιές, ετερόκλητες, που συνυπάρχουν σε μία θαυμαστή αρμονία. Απολήγουν δε στο Ιδανικό, σε κάτι μη εκλογικεύσιμο, σε ένα ανακουφιστικό παράγωγο της Ιδέας.
Αυτές οι στιγμές στοχασμού και ρέμβης δίνουν νόημα στη μοναχική μου ζωή.
Ωστόσο, οι στιγμές που πλησιάζω στον ψυχισμό μου είναι εκείνες που αντιλαμβάνομαι την αυθαιρεσία της ζωής. Της ζωής που απέχει παρασάγγας από τα ρομαντικά μου ιδεότυπα αρνούμενη ανυπότακτα να συμμορφωθεί προς αυτά.
Είναι τότε που ακούω ένα ψέμμα ντροπιαστικό να ξεστομίζεται με αποτρόπαια ευκολία.
Τότε που βλέπω έναν έρωτα  αναπόκριτο να οικοδομεί μια γερή εστία πόνου.
Τότε που διαπίστώνω την εργασιακή εκμετάλλευση και αναξιοκρατία να παγιώνει ένα απαράδεκτο μοντέλο κοινωνικής δομής.
Τότε που μαθαίνω για μία από το πουθενά απώλεια που μας ταρακουνά αλλά μόνο για λίγο.
Ακριβώς τότε ζω.
Έρχομαι κοντά σε όσα ο υπερφίαλος νους μου αδυνατεί να παράγει. Τα υποβιβάζει σε πεζά, ανάξια λόγου, κενά νοήματος.
Στην ουσία, δε μπορεί να τα αποδεχθεί.
Με την τέχνη, παλεύει να εξωραϊσει την τραχύτητα της αλήθειας μέσω της εξιδανίκευσης, της αποθέωσης του δέοντος
Όλη αυτή η διαδικασία όμως είναι πλασματική αφού σημείο εκκίνησής της είναι η ουτοπία.
Και σε πόσες ουτοπίες πρέπει άραγε να πιστέψουμε μέχρι να καταφέρουμε να είμαστε αληθινοί?
Η απομυθοποίηση προϋποθέτει ικανότητα διαχωρισμού αντίρροπων τάσεων. Είναι απόληξη βαθύτερης αυτογνωσίας και αυτάρκειας, πολύ περισσότερο,δείκτης ατρόμητης ψυχής.
Ο μύθος άλλωστε προορίζεται να συντηρεί αδύναμες ψυχές, εθισμένες σε αυτόν από το άχθος ενός φόβου- παντοκράτορα.
Το να αντιλαμβάνεται κάποιος ότι η ζωή βρίθει αναπάντεχων εκβάσεων είναι απώτατο σημείο σοφίας.
Τα ιδανικά είναι απαραίτητα, είναι απαραίτητο να είναι ο πήχυς υψηλά γιατί μόνο έτσι η ζωή αποκτά ουσία. Είναι όμως αποκαρδιωτικά αφελής η αντίληψη ότι η κατάκτηση της ευτυχίας είναι ανέφικτη χωρίς την υλοποίηση αυτών των ιδανικών. Εξάλλου είναι τόσο οξύμωρο..τα ιδανικά και η ύλη είναι στοιχεία αλληλοαναιρούμενα.
Τα ιδανικά συνθέτουν απόρρητα τεχνάσματα καθενός από εμάς, το ιερό αίνιγμα της ιδιοσυγκρασίας μας.
Είναι μυστικά επτασφράγιστα και, όπως και η πραγματικότητα, είναι και πρέπει να παραμείνουν, αιώνιοι γρίφοι.
Ο γρίφος που επιβάλλεται να λυθεί είναι εκείνος που θα φανερώσει την πηγή του δικού μας μύθου και της ενδότερης ανάγκης μας για μυθοπλασία...

Δεν υπάρχουν σχόλια: