Πέμπτη 7 Απριλίου 2011

Ψυχή

Το χειρότερο που μπορούσε να μου συμβεί εκείνη την απρόσκλητη άνοιξη, ήταν να μη μπορώ να μιλήσω στον εαυτό μου.
Δηλάδή μια χαρά του μιλούσα, εκείνος δεν αποκωδικοποιούσε τα μηνύματα. Τα προσπερνούσε, τα λησμονούσε, ακόμα και τα διαστρέβλωνε.
Μέσα από χρώματα ανυπόφορα, μια μέρα αιώνια και εύοσμα απογεύματα, ο χρόνος έστηνε χορό σαν άλλη Λήθη.
Δεν ήμουν πια εκεί. Κάπου ταξίδευα, σε αλλόκοτα σκηνικά όλο αντιφάσεις και ακατάληπτες αλυσιδωτές αναγκαιότητες. Τίποτα δε με ένοιαζε και τίποτα δεν επεδίωκα.
Ένα ξόδεμα ενός εαυτού ολότελα εκμηδενισμένου.
Φρενήρη πρωινά, αφιερωμένα στον εργασιακό πυρετό όπου είχα κάθε μεγαλοπρεπές άλλοθι να ποινικοποιώ την ονειροπόληση. Το να έχω πρόγραμμα υποδαύλιζε τη διολίσθησή μου από τα ενδότερα που τόσο αβάσταχτα με πλεύριζαν τις πλέον ανύποπτες ώρες. Ήμουν υπόδουλη των καθηκοντων μου και αυτό ήταν πεζό μεν αλλά τουλάχιστον αποδεκτό.
Είχα καταφέρει να αντιμετωπίζω το χρόνο μου ωφελιμιστικά. Και να ήταν μόνο ο χρόνος !
Όλα έπρεπε να έχουν εποικοδομητικά παράγωγα, διαφορετικά κάτι πήγαινε στραβά.
Σαν κυνηγημένη περιφερόμουν σε διαδρομές επαναλαμβανόμενες.
Κατακερματιζόμουν σε κομμάτια που δεν αναγνώριζα, απολύτως απρόθυμα να συγκροτήσουν μια αντιληπτή ενότητα. Ένα κρυφτό τόσο κακόγουστο πια που είχε αρχίσει να κακοποιεί την υφέρπουσα επιθυμία μου να παλέψω με τους δαίμονες του νου μου.
Ξεκινούσα την πορεία μου κάποτε με έναν ιερό σκοπό, να ερωτοτροπώ με τον κίνδυνο, με το ψέμμα και τη διαφθορά αλλά να παραμελινω ανέγγιχτη, αληθινή, ανέπαφη.
Στον παροξυσμό του ενήλικου κόσμου, ένα παιδί να παραμείνω, με ολόφωτη ψυχή, και ας ήμουν μια χρυσή μετριότητα κατά τα κοινωνικά δεδομένα. Μια αποτυχημένη που θα κουβαλούσε με επιτυχή αυτεπίγνωση το άχθος της δικής της αποτυχίας. Πού να ήξερα ότι η μεγαλύτερη αποτυχία είναι η αυτοπροδοσία? Ότι αποτυχημένος είναι ο άμοιρος ψυχής, εκείνος που την έχει θυσιάσει στο βωμό επιφανειακών επιτευγμάτων? Ότι ο, τιδήποτε μπολιάζεται με ψυχή κατακτά την ουσιαστική νίκη, και ας μην αποσπά κανέναν έπαινο από τον περίγυρο?
Πόσο μικρή ήμουν για να τα καταλάβω όλα αυτά !
Στερνή μου γνώση να σε είχα πρώτα που λένε. Αλλά έτσι είναι, η γνώση είναι άκαιρη γιατί το πιο ευεργετικό της κομμάτι είναι ο σωφρονισμός. Όπως αλήτικα η ύπαρξη ανιχνεύει ηδονές και χαρές ανεξερεύνητες, έρχεται η γνώση να τη συνετίσει, καθιστώντας επιτακτική μία στροφή προς τα μέσα.
Τ'οτε που ο κόσμος χαοτικά πορεύεται, η ψυχή διεκδικεί με μένος τη δική της φωνή.
'' Ως πότε θα με ξεχνάς'' ? έμοιαζε να με ρωτά αλαφιασμένη καθώς ο Απρίλης τραβούσε το δρόμο του και ο άλλος μου εαυτός είχε το πληρεξούσιο να δρα κατά βούληση.
Αυτή τη φορά η φωνή ήταν στιβαρή, ήταν αδύνατο να την αγνοήσω.
Έπρεπε να προασπίσω την ψυχή μου που έκθετη τόσο καιρό την άφηνα να παραπαίει χωρίς να θυμάμαι ότι είναι η μόνη μου σωτηρία.
Έκπληκτη, επιστράτευσα την πιο ισχυρή υπερασπιστική γραμμή  όταν χρειάστηκε.
Από πού πήγαζε τόση δύναμη άραγε?
Η ψυχή μου δεν είχε αδειάσει τελείως, προς μεγάλη μου εντύπωση. Ήταν σα να αντάμωνε με μια παλιά, ανεπιτήδευτη εκδοχή της. Ήταν ακόμα παρούσα, παρά τις αφηνιασμένες μου εκστρατείες διωγμού της.
Ήταν λες και μια αόρατη δύναμη σκηνοθετούσε τα τεκταινόμενα και εγώ δε μπορούσα να πάρω θέση αφού δρούσα χωρίς να με αναγνωρίζω..Στο παραμιλητό του κόσμου, πρόδιδα και εγώ τη λιτή σοφία της σιωπής..Και πώς όλη η μέρα, από το ξεκίνημα ως τη δύση της να μην κυριεύεται από αίσθηση ιλίγγου όταν μέσα σου βασιλεύει η αποξένωση? Αυτό που τόσο δυναμικά συνοψίζεται στο '' people are strange when you' re a stranger'' που ποτέ μου δε στάθηκα πραγματικά ικανή να κατανοήσω.
Τρέμουμε το άγνωστο την ίδια στιγμή που το διαιωνίζουμε γιατί είναι η εύκολη λύση. Χμμ...μα η εύκολη λύση είναι μια ευτελής διολίσθηση, η απαρχή και η αποκάλυψη δυσκολότερων δρόμων...
Έτσι και την ψυχή την καταδικάζουμε στο Άγνωστο, σε μια μαρτυρική αυτοτιμωρία, σε μία απαράγραπτη εγκατάλειψη. Ξεχνάμε ακόμα και την ύπαρξή της αλλά έπειτα μας ξεχνά και εκείνη.
Και όμως, εκείνο το βροχερό πρωινό, αποδείχθηκε ότι μου είχε απομείνει κάτι, ότι κάτι είχε περισωθεί. Έκανα στην άκρη κάθε επιφανειακή επίτευξη και προσωρινότητα, για πρώτη φορά στη ζωή μου δε  με ένοιαζαν οι συνέπειες, δε λογάριασα την επικείμενη κριτική, παρά μόνο άφησα την ψυχή μου να μιλήσει. Αρκετά είχε την πρωτοκαθεδρία η λογική. Αυτή οδηγεί στην επιτυχία, ουδέποτε όμως στην ευτυχία. Και συνήθως η ανεπίτρεπτη σύγχυση επιτυχίας και ευτυχίας είναι εκείνη που μας αποτρέπει και από τα δύο.
Ήταν λύτρωση απρόσμενη να τα αψηφήσω όλα, αισθάνθηκα ελεύθερη έστω και για μία στιγμή.
Μία στιγμή που χειραφετήθηκα από εμμονές, πάθη, φοβίες και συμπλέγματα, οπτασίες του νου και υποκειμενικά μορφώματα που με διαφέντευαν σε έναν άτεγκτο αυτοεγκλωβισμό.
Η γαλήνη στην ψυχή προαπαιτεί εξόντωση της φιλοδοξίας, της αγωνίας για σχέδια, πλάνα, στόχους και άλλα υβριστικά παράγωγα του εφήμερου. Προυποθέτει απογύμνωση, αλήθεια και μοναξιά, διάψευση και αναγέννηση....Όλα από το μηδέν, χωρίς δεκανίκια.
Δεν ξέρω τι θα φέρει ο καιρός, ήδη η ζωή μου υπάρχει μέσα από το αβέβαιο, ίσως και εξαιτίας αυτού..Όσο όμως δε μαστίζομαι από εκείνη τη φρικτή, εσώτερη αβεβαιότητα, μπορώ να είμαι βέβαιη ότι  θα έχω ψυχή για να ζήσω και όχι απλώς να υπάρχω...Και τότε κανένα άγνωστο δε θα με τρομοκρατεί....απεναντίας θα είναι το μαγικό κομμάτι της διαδρομής..

Δεν υπάρχουν σχόλια: